Viruslekcija časa z otroki doma

|
Mag. Gabrijela Hauptman

Delati. Študirati. Skrbeti za otroke doma. Tak urnik karantene je lahko naporen! Kako ga obrniti sebi v prid? Mag. Gabrijela Hauptman, predavateljica predmeta Otroci in mladostniki v sodobni družbi, priporoča – veselje do življenja!

Ob prvih odpuščanjih delavcev pred mnogimi leti sem se pri vodenju šole večkrat soočala s socialno stisko staršev. Bilo je zelo hudo. Nekoč je mlada mati vsa ponižna in ponižana zadržano potrkala na vrata moje pisarne. Vstopila je, se prestopala, ker ji je bilo težko sporočiti, da je izgubila službo in da se bo »poznalo« v šoli pri njenem sinu. Najbrž je pričakovala vse kaj drugega kot moj nasvet, ki je obrnil njen pogled na njeno stanje: »Gospa«, sem dejala, »verjamem, da Vam je resnično težko in kolikor bo v naši moči, bomo pomagali. Vendar obrnite zgodbo na glavo – poglejte jo z druge plati: res boste brez dohodka, vaš sin bo pa imel mamico, ki ga bo pričakala doma, s sicer skromnejšim (cenejšim) kosilom, a brez naglice; lahko si bosta mirno pogledala v oči, brez hitenja, šla bosta na sprehod, če mu kaj ne bo šlo v šoli, bosta imela dovolj časa, da se bosta skupaj naučila. Kateri otrok pa ima še danes takšen privilegij?« Zazrla se je vame s presunljivim pogledom tolažbe in uvidom, da imam morda prav.

Danes smo v situaciji, ko so skoraj vse mame in očetje doma zaradi koronavirusa. Hudo je, ker je situacija nenačrtovana in nevarna. Biti skupaj z našimi otroki in s tistimi, ki nam pomenijo največ, je lahko tudi podarjeni čas za pogovor, igro, skupno opravljeno delo in seveda tudi učenje. Ne le učenje učne snovi, temveč učenje v širšem pomenu besede – učenje medsebojnega sprejemanja, razumevanja, podpiranja, spoštovanja, strpnosti, pomoči in podrejanja pravilom, ki veljajo prav za vse, da bomo lahko izšli iz obstoječe krize s čim manjšimi posledicami.

Kako lahko v tej bitki izkoristimo naš dragoceni čas:
1. Prijazni bodimo do naših najdražjih. Bližine v tako obsežnem in hkrati nevarnem času nismo vajeni. V dobi individualizma, ko ima vsak svoje cilje, obveznosti, ideje, smo kar na enkrat skoraj ves čas skupaj. Grobe besede nas ranijo globlje kot si mislimo.
2. Ustvarimo red v šolski torbi, na mizi, v sobi, stanovanju, hiši. Ugotovili bomo, kaj vse premoremo in razveselili se bomo stvari, ki smo jih »izgubili«.
3. Pogovarjajmo se in poslušajmo drug drugega. Spoznali bomo, kako veliko si imamo za povedati.
4. Igrajmo se. Igra sprošča in pomirja. Otroke lahko motiviramo, da pripravijo kakšno svojo igro.
5. Poleg pouka na daljavo, ki predstavlja dobro (a ne popolno) nadomestilo manjkajočega pouka, uporabljajmo tudi učbenike in delovne zvezke – v njih je na sistematičen način podana razlaga. V veliki zvezek (A4 format) naj si otrok za vsak predmet posebej izpisujte bistvene – ključne besede, morda riše miselne vzorce in se na tak način uči in ponavlja snov.
6. Skupaj z otroki si oglejmo kakšen film, TV oddajo, TV kviz, preberimo knjigo. Uuporabimo lahko tudi internet – npr. izposojo v spletnem Biblos-u, če ste član kakšne knjižnice.
7. Bodimo aktivni starši in ponudimo otroku dejavnosti, v katerih bo užival v objemu doma. Spomnimo se družabnih iger iz svoje mladosti. Obnovimo jih skupaj z otroki. In potem nam ne bo potrebno omejevati mobilnih telefonov in tablic.

Upočasnimo naš do pred nedavnim izjemno hiter tempo življenja.  Tako bomo skupaj premagali virus in se sproščeno veselili življenja.